Velg en side

Øyevanns-runden

Et av de mest snøsikre områdene i vårt distrikt er Vestskogen i Sande og området har utviklet seg gjennom årene til å bli et fantastisk skiområdet som ikke ligger tilbake for noe.  Flotte løyper,  god oppmerking og spennende traseer.   Tekst og foto;  Anders Aaserud

Praktfullt!  Selv om det til tider kan være problematisk med snø ned i bygda er det som regel fint skiføre på Vestskauen.  Bildet er tatt like sør for Laukollmyr og vi ser løypene som går over Øyevannskippen, som det står i kommunens kart, og videre sørover mot Øyevannet.

Veien opp til Montebello Arena

For å komme opp til denne herligheten må en kjøre vestover fra Sande sentrum, først Dygata som går over i Kalmoveien, forbi Holst og videre under nye E18,  et par hundre meter oppover skiller veien seg i to.  Ta til høyre og følg Kalmoveien forbi bomstasjonen, og videre noen kilometer oppover til det  som er blitt hetende Montebello Arena.  Det er ca. 9 km fra Sande sentrum. Her er det blitt store parkeringsområder med plass til flere hundre biler, noe som trengs under Montebellorennene.  På en vanlig helg er det greit med plass, selv om besøkende de siste årene har mangedobblet seg.

Steinmyr neste

Fra parkeringsplassen som ligger på ca. 350 moh,  er det ca 20 minutters pen skigange opp til Steinmyr som ligger på 440 moh.

Vel oppe på Steinmyr finnes et detaljert  kart over området og skilt som forteller hvor lange de forskjellige traseene er, både for vinter- og sommertur-gåere. Blå prikkede løyper for skiløyper, gul for sykkler og rød for fotturer.   Utkikkspunkter, bade-plasser m.m. er også med.

Flere steder langs løypa er det satt opp kart med oversikt over sommer- og vinter løyper.

Oppe på Steinmyr kan man velge om man vil gå til høyre eller venstre når det gjelder Øyevannsrunden.  Den er på 9 km, men relativt lett å gå.  Undertegnede føler det er mest naturlig å ta til venstre ved Steinmyr og “følge klokka”, men det er selvsagt mulig, og like fin opplevelse å gå til høyre.  Jeg begynner imidlertid fra Steinmyr og går altså til venstre.

Her er det oppoverbakke et stykke før det går nedover mot Store Gjøranvann.  Her ved Store Jøranvann går Øyevannsrunden-løypa til høyere når man kommer fra Steinmyr.  Ved å ta til venstre går løypa mot Presteseteråsen og ender rett vest for Prestevann.  Ønsker man å følge Øyevannsrunden velger man altså å gå til høyre, langs nordenden på Jørannvann.

Løypa går så langs vannet før det går oppover igjen og man har Store Øyevannet til høyre, skog hindrer utsikten ned på vannet.  Videre er det nå et slett og fint parti over myrene, som iflg. kommunekartet heter Øyevannskippen før man kommer ned på Laukollmyr.
Løypa har også enkelte år fulgt skogsbilveien fram til Laukollmyr hvis det er for bløtt over myrene.

Ved Laukollmyr skiller løypa seg igjen, til venstre går det mot Konnerud til høyre Øyevannsrunden.  Denne løypa går så over Laukollmyrene mot Vesle Øyevann.
Her skiller løypa seg igjen et stykke før Vesle Øyevann og går til venstre og tar en større sløyfe rundt Vesle Øyevann.  Den nye runden rundt Vesle Øyevann er relativet kuppert, men ikke avskrekkende og artig for de som liker litt “berg og dalbane».

Hovedløypa runder vannet og kommer inn på den gamle traseen ved Vesle Øyevann og går så ganske bratt opp mot skogsbilveien som fører ned mot Skogssetra.  Her går så løypa slagt nedover og det er en sann fryd og stå i de fine trikkeskinnene og suse nedover.Løypa som følger skogsbilveien helt ned til veiskillet ved bekken ved Skogssetra, hvor veien/løypa deler seg og en mulighet er å gå til venstre, hvis snøforholdene tillater det, og følge en annen trase over myrene ved Kjellbu og Gransnarås, (iflg kommunens kart),og  som ender litt i overkant av parkeringsplassen på Montebello arena.  Løypa til høyre ved vegskillet ved Skogssetra går tilbake til Steinmyr og videre ned til parkeringsplassen.  Begge traseene har fine utforbakker uten å være for bratte.

Tidligere gikk hovedløypa over Vesle Øyevann,bildet t.h.,  men ble altså utvidet i en sløyfe rundt dette vannet.  Løypa er fortsatt merket til høyre over Vesle Øyevann, men her må man være sikker på at isen holder før man krysser.  Bildet til høyre.

Langs Lille Øyevann er det mange fine rasteplasser.

Kart over skiløyper på Vestskauen merket med blått, lastet ned fra Norgeskart.  Ikke alle løypene som er avmerket er kjørt opp, sjekk med Montebello Arena, eller Turløyper Vestskauen på Facebook.