Imponerende nivå på «Vi kan det i Sande» i år
Vi kan det i Sande – utstilling av malerier og håndverk i lokalene til Sande Kunst-forening, Låven på Prestegården 1.juni og 2. juni, 8. og 9. juni og 15. og 16 juni. Utstillingen holdt et høyt nivå og mange av maleriene imponerte med orginalitet og teknikk.
Foruten kjente og kjære lokale kunstnere, ingen nevnt, ingen glemt, var det, i alle fall for meg, noen spennende nykommere. Jeg legger de ut på denne nettsiden så kan hver og en bedømme hva de synes. Bildet til høyre, eller over eller under på pad eller iPhone, er av Cecilie Rubach. Det er et maleri og viser en frisk fjord med skimt av sjøgress under. En flott prestasjon som får en til å stoppe opp og undre seg, er det et foto?
Nei, ved nærmere ettersyn er det et lekkert maleri, med dybde, friskhet og myke bølger.
Dette flotte bilde er laget av Vigdis Lundgren, stilig!
Bildet til venstre er det Vanja Madsen som har malt. Hun har også nettopp holdt utstilling i Holmestrand. Spennende lokal kunstner som leverer kvalitetkunst og som stadig er nysgjerrig på faget. Bildet over er det Mona Selvaag, også kjent og kjær maler med lang fartstid og med solide kunstferdigheter.
Herlig naturskildring med god dybde og fine farger, av Marit V. Tabutiaux
Fint komponert bilde hvor bølgene slår mot brygga og lager en flott sjøsprøyt, malt av Randi Bjørkli Kjær.
Her var det en orginal teknikk som jeg er litt usikker på, men bildet framstår som diffust og spennende, av Dag Kristian Kuløy.
Nydelig bilde av Marianne Larsen Waaler, «Den som ikke har gjemt seg nå…»
Øystein Edvardsen maler flotte naturmalerier som er vel verdt å ha på veggen. Her snakker vi mange års erfaring som maler, og finere og finere blir det.
Nina Kristoffersen er vel ikke akkurat nykommer i faget og mange har sikkert vært innom utstillingen hennes i Sande sentrum. Her er en av mange flotte og dekorative lerreter.
Line Stenbrenden har vært med lenge og leverer flotte malerier gjennom årene med flere stilarter. Dette må vel hentyde til Nordre Jarlsberg Brygge ?
Bildet til høyre er malt av Petter Skafle Henriksen. En rolig elv gjennom et frodig landskap og med dyr som beiter. Det må jo være den gamle jernbanestrekningeb ovenfor Foss Mølle?
Lill-Ann Prøis har vært med noen år og er en anerkjent kunstner. Her ser vi en av hennes arbeider med referanse til skog og natur.
Bildene til venstre er malt av Graciela Sbertoli. Et eksotisk landskap med flotte farger.
Bildet under det er malt av Line Pedersen, et stemningsbilde ved sjøen, fint komponert og mange flotte detaljer
Den solide, men yndige damen er modellert av Randi Bjørkli Kjær.
Bildet til venstre må vel kalles broderi og er imponerende i sine detaljer. Det er signert Elisabeth Skaug.
Maria Benestad vever for aulaen i Oslo rådhus
» Det er ikke utenkelig at fremtidige nobelprisvinnere kommer til å sette seg på trekkene som Maria Benestad nå vever. Aulaen i Oslo rådhus er stedet der Nobels fredspris deles ut. I tillegg besøkes den av 100.000 turister hvert år, ifølge Visit Norway. Nå er Maria Benestad fra Sande, sammen med fire andre norske kunstnere og håndverkere, i gang med oppdraget om å veve nytt trekk til den 50 meter lange sittebenken som går langs langveggen i det velkjente rommet». Dette sto å lese i lokalavisa 22. august 2022.
Vevejobben gjøres, i tillegg til i stua til Maria Benestad og mannen John Lindvåg, hos den kjente vevekunstneren Dorthe Herup i Holmestrand, og i Bergen, Sandefjord og Fredrikstad. De fem utvalgte har hver sine seksjoner å jobbe med.
– Jeg kjenner Dorthe Herup fra før. Hun ringte og spurte om jeg ville være med på prosjektet. Jeg hadde ikke vevd på 12 år, og var godt i gang med tegneprosjektet «Utrydningstruet». Men jeg visste at jeg ikke kunne si nei til dette, forklarte Benestad til Sande Avis.
De fleste kjenner henne som kreativ kunstner med uttrykksmåter som tegning og skulptur, men Benestad gikk i sin tid på Billedvev-linja på Statens Lærerskole i Forming. Og hennes vevearbeider kan blant annet ses på Sande Ungdomsskole, Kommunelokalet og Sande Helsestasjon. (Kopi fra Sande Avis).
Åpner dørene igjen etter ni år. – Endelig skjer det!
– Kunstmiljøet i bygda har lidd under både medlemsfrafall, pengemangel og korona-pandemi. Gallerivirksomheten har vært borte siden 2012, men nå gjør de comeback med en utstilling over fire sammenhengende helger.
Det har vært alt annet enn en aktiv periode for bygdas kunstforening. Helt siden 2012 har kunstnersjelene på Prestegårdslåven måttet holde stengt. Men etter et politisk vedtak, en rekke bevilgninger og en pandemi uten sidestykke åpner de omsider dørene igjen på lørdagen.
Dette kunne vi lese i Sande Avis 2. juni 2021, ni år etter lokalene i prestegårdslåven ble stengt av myndighetene. Det var blitt et brannfarlig lokalet som måtte ha sprinkler-anlegg for å kunne ha publikum på besøk.
På etterfølgende lørdag vil galleriet holde åpent for besøkende på fem grupper om gangen. Til tross for at grensen egentlig er på hele 20 stykker ønsker vi å skape et betryggende arrangement. Vi kommer til å ha alle de nødvendige forholdsreglene på plass; smittesporing, spriting og bruk av munnbind. I tillegg vil gjestene komme inn en vei, og gå ut den andre, alt for å forhindre kontakt mellom gruppene, sa styreleder John Lindvåg til Sande Avis.
Sande Kunstforeningen etablerer seg
I november 1987 kunne Sande kunstforening invitere «alle kreative Sandebeboere», som driver med tegning, maling, veving, fletting, sying, sveising m.m., som Einar Engebretsen sa i en notis lokalavisa, Sande Avis nr. 6 1987. Illustrasjonen til «Vi kan det i Sande» laget Einar Engebretsen i 1987 og utstillingen ble en kjempsesuksess, både med antallet som deltok som utstillere og ikke minst publikumstilstrømmingen.
En stigende interesse og stadig flere utøvere innen malerkunsten i Sande førte fram til at Sande kunstforening ble etablert. Mari Rinde, Einar Engebretsen, Kåre Lærum, Phøner og Bratland med flere var sentrale i starten og med ønske om et egnet utstillingslokal tok de kontakt med Kulturkontoret i Sande kommune. Det fikk de i låven på Sande gamle Prestegård. De fikk også bevilget en slump penger og høsten 1985 ble det snekret og saget og hamret på dugnad. De håpet at lokalet kunne stå ferdig i løpet av våren 1986. Planene videre da var at man ønsket å åpne den første utstillingen med ca. 100 akvareller av den norsk-britiske kunsterinnen, Signe Strong.
Lokalene ville bli på ca. 120 kvadratmeter og mange så fram til et permanent utstillingsted. – Et lokale med atmosfære, og lett tilgjengelig, ble det sagt.
Illustrasjone ble laget av Einar Engebretsen sammen med et innlegg i Sande Avis i 1985.
Lørdag 24. mai 1986 kunne Sande kunstforening ønske velkommen til sine flotte lokaler i låven på Prestegårdsområet. Her kom den ene kjente kunstneren etter den andre og publikum strømmet til. Dette var populært.
Bildet t.v. er tatt noe senere, men ekteparet Astrid og Roar Phøner var aktive i kunstforeningen fra den spede start.
Dessverre ble utstillingslokalene for noen år siden stengt av branntekniske årsaker og Sande kunstforening sto plutselig uten lokaler. Sommeren 2020 ser det imidlertid til at klubben kan åpne lokalene igjen, hele låven har blitt pusset opp og brannvern er ivaretatt.