Velg en side

Hilmars vei

Hilmars vei har sin egen spesielle historie ved siden å være en populær turstrekning.
I Sande Avis i 2016 sto en artikkel om Hilmar Skjervik som var mannen som bygde veien, så og si med spett og handkraft. Han var eldst i en søskenflokk på sju barn på gården Skjervik midtre. Bjørn Skjærvik, som ble intervjuet av lokalavisa opplyste at det var først på 50-tallet at onkelen startet på arbeidet med å bygge veien opp i marka. – Bakgrunnen for arbeidet var at han ville skaffe seg mer beitemark til kyr, fortalte Skjærvik.
Bildet: Utsikt fra toppen av stien.

Den letteste veien til Hilmars vei er å gå opp annleggsveien fra Skjervik-bukta.  Det er også mange som kjører opp denne veien og parkerer opp ved den nye jernbanelinja.  Her er det en bom, så veien videre må gås, sykkel egner seg ikke på denne turen

Etter å ha passert under det nye jernbanetrasseen  tar man til venstre og går drøye 100 meter før stien begynner, se rød pil på bildet.  Det går også an å komme fra nord, da må man gå langs jordekanten i et ulent terreng.

Helt i starten på stien deler den seg.  Husk da å følg blåmerket sti til venstre. Stien rett opp til høyre er ikke Hilmars vei.

Nede i Skjerviklia passerer stien et bekkejuv. Her har det visstnok skjedd ulykker med både mennesker og dyr. Turistforeningen i Holmestrand og beboerne på Holm bygget ny bru på dugnad i 2000.

Dette punktet er kanskje det mest sjarmerende på hele strekningen.  Her er stien bygget opp flere meter og på siden av stien er det en liten steinstol, her kan en ta en pust i bakken.

Videre slynger stien seg oppover, noen ganger i tett skog, andre i mer åpne strekninger.

Stien er stort sett lett å gå, men nærmere toppen er det gått et steinsprang som føltes litt ubehagelig,  skummelt  å passere. Her er det bratt fjell på den ene siden og juv på den andre. En vet jo heller aldri om det løsner flere steinblokker, så pass på her.
Det er også veldig smalt et stykke hvor en også må være oppmerksom.

Vel opp kommer en til en kraftledningsgate. Herfra går stien videre mot Orebergvannet og er man en av de spreke kan det bli en fin rundtur,  for her kommer en ned på veien fra Hvittingen og ved å følge den kommer en til skytebanen og videre ned til Holm.

Her er et skjermbilde fra norgeskart.no som viser strekningen med en rød prikkete linje.  Følg veien fra Skjervik-bukta og opp til den nye jernbanetrasseen. Her starter Hilmars vei.  God tur!