Velg en side

Tur til Vesle-Munken og Munken

På toppen av Munken, iflg. Norgeskart, 475 moh,  er det et bredt platå og en fantastisk utsikt over Sande og fjorden.

Veien fra Guriløkka og videre oppover er stengt med en bom, men går eller sykler du er det god plass til å gå rundt bommen.

Veien er bred med et fast grusdekke, så det går fint med sykkel selv om de fleste nok må nøye seg å trille sykkelen oppover.

Veien slynger seg jevnt oppover, sving etter sving, fra Guriløkka og opp til Munken er det ca 300 høydemeter.

Man kan også nå toppen ved å følge skogsbilveien som går videre oppover mellom  Glaneren og Munken.  Når en kommer opp til Gampemyrene går det iflg. kommunens kart en sti innover til høyre hvis en kommer fra Guriløkka, som en kan følge noen meter før en går ut på platået.

Kartet under er et skjermbilde fra norgeskart.no og viser Munken og omliggende områder. ©kartverket/norgeskart.no.

En tur til Munken på Vestskogen hører med på turlista i Sande og her er det smart å ta  med sykkel.  Veien inn til Guriløkka som ligger rett under Lillemunken og Munken er privat og bilkjøring var forbudt.  Nå, i 2023 er det blitt lov, men da må man betale bompenger, kr. 50,-  Det er også fint å sykle på denne strekningen, først et stykke mot Kriken, så tar man av til høyre, her er det en vei opp til Guriløkka.  Herfra går det en fin skogsbilvei oppover i lia. Etter noen hundre meter deler veien seg, hold til venstre hvis du vil opp til Munken.  Veien til høyre går mot Solbergsetra og Knatten som også er en fin tur.  Men vi skal nå opp til Munken.

Fra Guriløkka er det en jevn stigning fra ca. 175 moh og opp til Munken som er på 476, en stigning på ca 300 meter over en strekning på litt over 2 km.  Det er flere måter å komme opp til Munken-platået, men personelig synes jeg det er best å gå rett opp i lia etter å ha passert Lillemunken. Her må en parkere sykkelen for terrenget herfra og opp er ganske bratt.  Det er litt vanskelig å finne stien i starten, men man finner den etterhvert.
Bildet under fra Lille-Munken, eller som det står på Norgeskartet; Vesle-Munken. Her det også en nydelig utsikt og fin rasteplass.