Velg en side

Tur til Vestfjellet og Skibergfjell

Vestfolds høyeste topp, Vestfjellet, 634 moh, overtok “tronen” etter en ny måling i 2017.  Skibergfjell, som i manns minne har vært det høyeste punktet i vestfold er dermed detronisert.  Høydeforskjellen er dog marginal, det er kun centimetere det er snakk om, men høyest er høyest.

De to høyeste punktene i Vestfold ligger i Hof, Skibergfjell på 632 mot og like ved, Vesfjellet på 634.  Området inngår i Skibergfjell naturreservat som er en utvidelse av tidligere Markerud naturreservat og er nå det nest største verneområdet i Vestfold på hele 7190 mål. (dekar)  Bare Færder nasjonalpark er større, men her ligger det meste under vann.
Vestfjellet og Skibergfjell er populære turområder og man kan nå de to toppene fra to forskjellige kanter.  Utgangspunktet er skogsbilveien som går fra riksvei 35 mot Eidsfoss, like før en kommer til Bergsvannet og brua over til Rødsøya når man kommer fra syd, tar man opp til venstre.

Etter en drøy kilometer er det en bom og det koster pr. 2020,  80,- kroner å komme seg videre oppover. Men det er vel verdt pengene, veien er fin å kjøre på og en kommer raskt opp i terrenget.
Vær opps på automaten, her må man klikke på displayet, “enkel billett”,  og så betale med kort.

En kan så velge tursti ved å gå til Skibergfjell via Gausesetra.  Da må man kjøre forbi Stokkestua og noen hundre meter til, der veien deler seg og der er det mulig å parkere. Følg veien til høyre opp til Gausesetra.  Her må en gjennom en ganske dårlig og fuktig sti før man kommer opp til veien mot setra og videre oppover.

Beste alternativet! Alternativet er å fortsette et stykke til fra krysset, hvor man kommer til en langt bedre parkeringsplass og en langt bedre sti mot Vestfjellet og videre til Skibergfjell. Her er stigningen jevnere, bredere og bedre å gå, og langt bedre skiltet.  Absolutt å foretrekke.

Velger man å kjøre opp til den store parkerings- plassen opp fra veidelet, hvor det gikk vei og sti til Gausesetra, starter man på en fin og bred sti som går i slak skråning opp mot Dovrehallen, hva nå det betyr, men det står så på kartet.

Et stykke oppover, omtrent der en krysser høyspentlinja, møtes flere stier som går i forskjellige retninger, bl.a til Hajern og Øksne, som er to store vann i et området med en mengde store og mindre store vann.

Følg så skiltet til Vestfjellet og Skibergfjellet på en fortsatt bred og fin sti, uten for mye myr og søle. Herfra er det ca 1,3 km inn til Vestfjellet og litt over 2 km til Skibergfjell.

Oppe på Vestfjellet er det en flott utsikt vest- og nordover og til heiene innover mot Kongsberg med sine mange vann. Rett fram ses Jonsknuten, 904 moh.  Til høyre Blefjellet-platået som ligger på ca 1100 til over 1300 moh.

Til Skibergfjell kan man også komme via Gausesetra

Ved å ta til høyre ved vegskillet noen hundre meter ned fra den store parkeringsplass omtalt ovenfor.  “Klok av skade” anbefales ikke sykkel på denne strekningen som ser fin ut på kartet med lite eller ingen stigning.

De første hundre meterne er det en litt gjengrodd veistump, så begynner stien, som er veldig kupert, gjørmete og med mange store trær som ligger over stien og hvor du da må løfte sykkelen over eller krabbe under.

Vel framme på veien som fører opp mot Gausesetra kan man trekke et lettelsen sukk over at man i det hele tatt har fått med seg sykkelen. Til fots er stien ikke så stort problem, bar veldig gjørmete og lite hyggeli på gå på.

Framme ved parkeringsplassen til Gausesetra er det stier som fører opp til Skibergfjell, undertegnede med følge valgt den som går forbi Gausesetra som er den lengste, men den minst bratte.  Det tar ca tre kvarter til timen opp på Skibergfjell,

Stien var mer kronglete en man skulle tro, særlig når man nærmet seg toppen.  Her går stien i et veldig kupert terreng og i store svinger før man endelig kan skimte toppen

Endelig framme ved den åttekantete granittsteinen som skal være oppført allerede i 1877 som trigonometrisk punkt.

På toppen av Skibergfjell, men hvor er utsikten? I ut.no står det at man kan se bl.a. Færder fyr, men det må være lenge siden.  Nå er det vokst stor skog på alle kanter og utsikten er heller dårlig.  Går man bak Televerkets hytte som står like ved granittsøylen kan man imidlertid se store deler av Oslofjorden.  Her det langt brattere terreng og dermed er utsikten  bedre.

På vei ned igjen valgte vi den bratteste stien, som faktisk ikke var så bratt og jeg ville valgt denne opp også hadde jeg visst bedre. Stien er også mye kortere og vi brukte kun en halv time ned til parkeringsplassen vest for Gausesetra. Se merknader på kartet.
Gå til Skiberg via Vestfjellet, det er langt lettere og bedre stier.

Ellers god tur til Vestfolds topper!

Den røde prikkede linjen viser stien opp fra den store parkeringsplassen og opp til Vestfjellet og Skibergfjell. Den grønne prikkede linjen viser turen via Gausesetra og opp til Skibergfjellet. Den blå prikkede linjen viser den bratteste stien ned fra Skibergfjell og ned til parkeringsplassen ved Gausesetra, så videre på sykkel ned til Grøntjernveien og opp til den lille parkeringsplassen.  Kartet er hentet fra norgeskart.no