Buss

Busstilbudet i dag er veldig bra, men det var tider da det var kaos

Svenskebusser i Nordre Vestfold

I desember 1997 ble det vedtatt i Vestfold Fylkesting at bussrutene i Nordre Vestfold skulle ut på anbud for første gang.  Tre selskaper leverte inn anbud og det svenske selskapet Linjebuss AB hadde det laveste budet.  Da var det brått slutt for NSB Biltrafikk som hadde holdt på siden “tidenes morgen” i Nordre del av fylket.
Dette var ikke populært ute hos busskundene og det ble samlet inn underskrifter for å beholde “de blå bussene”.
Antonie May Andersen, fra Svelvik var langt fra sikker på at busstilbudet ble til det bedre for folk flest og atte i gang på privat basis en underskriftkampanje.  Hun samlet inn over 1300 underskrifter til møte med Samferdselskomiteen i Vestfold den 29. september.  Hun bruker selv offentlig transport og fryktet at det ville bli færre avganger og dyrere billetter.

På bilde:  Bussjåfør Kjell Helge Nymoen og Antonie May Andersen med sine 1300 underskrifter.

 


Marginalt billigere

Av et totalt budsjett på 21 millioner var det svenske busselskapet 600.000 billigere enn NSB Biltrafikk, og mange synes dette ikke var riktig.  Da det svenske busselskapet overtok i januar 1999  var det blitt forsinkelse med leveransen av busser og de måtte hyre inn busser fra der det var ledig.

Lokalavisa kalte det et fargerikt bussfelleskap.

Busser ble hyret inn og busssjåførene var lite lokalkjent og det ble stor missnøye med busstilbudet i den første tiden.

Problemer i kø
Daglig fikk lokalavisa meldinger om bussproblemer.  Det var folk som var forbikjørt, forsinkelser som gjorde at skolebarn kom for sent, om overfyllte busser, dører som ikke lukket seg, kalde busser osv.  Problemene så ut til ikke å ha noen ende. En dag fikk en av de innleide bussene motorstopp ved Hagabrua som gjorde at ingen kom forbi og bussen som kom bak måtte rygge tilbake til skolen og snu.  Skolebarna ble frustrerte over så mye rot.

Svenskene måtte til Buskerud og Vestfold for å forklarer
Det var så ille at distrikssjef og informasjonssjef måtte ta turen fra Gøteborg og opp til Vestfold og de var innom alleredaksjonene for å prøve å forklare dette gikk så dårlig.  – Først og fremst har det vært tekniske problemer, forklarer de. – 18 av bussene som skulle settes inn i trafikken kom fra Danmark og de måtte gjennomgå en justering for å tilpasse seg norske forold.  Bussene var fra 1989, altså ti år gamle og var i dårligere forfatning en svenskene visste om.   Derfor måtte de leie busser fra omliggende distrikter inntil de nye bussene ble klare.   Svenskene uttrykte skuffelse over at ikke andre busselskaper ikke var behjelpelig i starten.  – I Sverige kjemper man først om kontrakten, senere hjelper busselskapene hverandre med overlevering av rutiner og praktiske saker, sa de.

Tilbake til forsiden.

 

Del dette: