Hva er det Bane Nor driver med?


Neste stasjon Nivlheim?  Nei dette er Sande stasjon anno 2018.  Leskur bak til høyre i bildet.

Tekst og foto;  Anders Aaserud

Denne vinteren har vært krevende for mange, særlig brøytemannskaper og togtrafikken. Jeg tror imidlertid at de fleste har forståelse for at veier og plasser ikke hele tiden er brøytet og at toget kan være forsinket med slike snømengder det har vært i år. Det som det imidlertid kunne vært gjort noe med for lenge siden er komforten på Sande stasjon. Er toget noen minutter, kanskje 5 – 10 – minutter forsinket er det en prøvelse å stå nede på plattformen å vente uten annet enn to skarve leskur å gjemme seg bak. Veggene  går ikke engang ned til bakken, og når det blåser nordavind fra alle kanter og gradestokken viser – 10 – 15  minus kan dette være helsefarlig.

Bananas i Holmestrand
Tar man toget en stasjon lenger sør er forholdene helt annerledes. Etter å ha parkert på en romslig parkeringsplass hvor det også er tilbud om lading av el-bilene, kan man gå inn på stasjonen som er bygget inne i fjellet, gjennom en dobbelt sluse slik at ikke det skal bli for kaldt inne i de gedigne gangene. Her er lyst og flott og togpassasjerene kan bekvemt vente på toget, selv om det er litt forsinket. Den nye stasjonen har fått inngang fra to forskjellige sider av byen med flotte innbygde lange ganger. Det slår en at dette kanskje er noe voldsomt dimensjonert for så få passasjerer som det er i Holmestrand. Her finnes sågar en heis bygget inne i fjellet og som går opp og ned fra Rove. Her er det svidd av vanvittig mye penger. Er det ordfører Svele, som har gått bananas med tryllestaven, eller er budsjettet satt under julebordet i det som en gang het Jernbaneverket?
Når alt dette er sagt; det er jo sånne forhold alle togpassasjerer ønsker seg og som det bør være hvis samfunnet ønsker pendlere over til toget. Å ta toget som pendler skal ikke være en utfordring for helsa, kamp om å få parkert, eller å måtte stå fra Sande til Drammen eller Oslo.
Jernbanestasjonen i Holmestrand er fra «en annen verden» med inngang fra to forskjellige sider av byen, dobbelt svingdør og temperatur-sluse, lyse og lune korridorer innendørs

Parkeringsplassene og gebyr
Når så endelig passasjerene strømmer til for å ta toget, i stedet for bilen til jobben slår Bane Nor til med parkeringsgebyr. I Sande vil dette ha særdeles uheldige konsekvenser og det vil gå ut over tiltrengte parkeringsplasser i sentrum.  Bane Nor har også nektet å utvide parkeringsplassen i Sande selv om den er overfylt. Dette her virker mildest talt arrogant og dumt.

Gratis parkering hvis du velger Nettbuss
Nettbussen som går på E18 har flere store parkeringsplasser langs veien, f.eks ved Kopstadkrysset, bildet t.v. Her er det god plass og gratis å stå parkert, begrensningen er 24 timer.

Konsernsjefen fikk over 90% i lønnsøkning
Det er flott at gruppelederne i Holmestrand og Sande Arbeiderparti engasjerer seg og peker på det negative med parkeringen og gebyret. De mener dette er en form for snikprivatisering når det forlanges «effektivisering og forretningsmessig tilnærming» i leserinnlegg i lokalavisa 15. februar. Jeg synes etableringen av Bane Nor ikke ser ut som et privat foretak i utgangspunktet. I et privat foretak er det tæring etter næring som gjelder.  Bane Nor deler ut statlig midler med rund hånd. Før Bane Nor fikk nytt navn i januar 2017 het det Jernbaneverket og direktøren her tjente rundt 1,5 millioner. Da de skulle ansette ny direktør fant styreleder i Bane NOR, Siri Hatlen og resten av styret ut at lønna måtte opp i 2,7 millioner, nærmest en dobling. En kan utifra dette bare gjette hva styremedlemmene, 8 stykker, har bevilget seg av lønn? I ledergruppen i Bane Nor er det ni, 9, med tittelen konserndirektør, foruten konsernsjefen Gorm Frimannslund.
Da er det jo godt å tenke på for Bane Nor at det gjennom parkingsgebyrene vil komme inn 54 millioner,  etter deres egen beregning.

Bane Nor har startet opp på verst tenkelig  måte
Bane Nor får pepper fra alle hold. Dagsrevyen er stadig ute med kritiske spørsmål, Aftenposten har flere oppslag om Bane Nor´s framferd på mange områder rundt om på hele østlandet. Nå senest 20. februar, i leder og et dobbelt oppslag inne i bladet på siden 9 og 10, etter at Bane Nor ønsker å utsette den storslåtte InterCity-utbyggingen som alle venter på med lengsel og smerte:  «Forsinkelser, dårlig materiell og kostbare vedlikeholdsskippertak har plassert norsk jernbane langt nede på listen i europeisk sammenheng. At situasjonen skal bli verre i tiden fremover, er intet mindre enn en skandale. Som eier av Bane Nor må Samferdselsdepartementet ta ansvar», mener altså Aftenposten.

Blir det tog-streik?
På toppen av det hele har Bane Nor sin topptunge ledelse klart å gjøre seg til uvenner med sine egne fagarbeidere. Mandag neste uke møter Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund Bane Nor hos Riksmekleren. Fagforbundene varsler streik om de ikke blir enige. Stridens kjerne er at de ansatte krever samme vilkår som de hadde i Jernbaneverket overført til Bane Nor. Det dreier seg om arbeidstid-, beredskap  og turnusordninger, samt diett, seniordager, oppsigelsestid, reisetid, personalbillett og betalt spisepause, sier fagforbundet.  – Ansatte er blitt lovet at vi ikke skal tape på etableringen av Bane Nor. I praksis er det akkurat det som kan skje, sier forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) i meldingen.En slik streik er det verste som kan skje hardt prøvede passasjerer i tillegg til at det koster samfunnet enormt mye penger.

Del dette: